Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
UCZNIOWIE KLASY 1B PROGRAMUJĄ W APLIKACJI SCRATCH JR
Podczas lekcji w ramach innowacji pedagogicznej z informatyki uczniowie klasy 1b uczyli się programowania w aplikacji Scratch Jr zainstalowanej na tabletach. Na pierwszych zajęciach stworzyli program dla Scratcha, który ćwiczył na sali gimnastycznej, oraz dla koszykarza, który trenował skoki do kosza. Z kolei na kolejnej lekcji dzieci same wybierały duszki i tworzyły historyjkę złożoną z […]
LEKCJE INFORMATYKI W KLASACH 4-8
Na lekcjach informatyki uczniowie z klas czwartych korzystali aplikacji LegoSPIKE Prime. Zbudowali wiatraki i następnie zaprogramowali je. Zaś klasy 5-8 do programowania wykorzystały micro:bit i edytor kodu Microsoft MakeCode, czyli narzędzie przeznaczone do graficznego kodowania. Uczniowie zaprogramowali zabawki sensoryczne, kierunki, krokomierz i kalkulatory. galeria
CODE WEEK 2024
W naszej szkole jak co roku w okresie jesiennym świętowaliśmy Europejski Tydzień Kodowania (14 – 27 października). W związku z tym uczniowie angażowali się w różnorodne działania z tym związane. Na lekcjach informatyki czwartoklasiści zbudowali wiatraki i napisali program w aplikacji LegoSPIKE Prime, który umożliwił uruchomienie danego projektu. Klasy 5-8 do programowania wykorzystały micro:bit i […]
ZAJĘCIA Z OZOBOTAMI W KLASIE 1b
Podczas zajęć w ramach innowacji pedagogicznej z informatyki uczniowie klasy 1b uczyli się programowania ozobotów za pomocą kolorowych kodów.Wykorzystywali do tego specjalne puzzle zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Dzieci polubiły małe roboty i bardzo chętnie budowały dla nich skomplikowane trasy. Za każdym razem sprawdzały, czy ozoboty właściwie odczytają kolorowe kody i skierują się we […]
19 II 2024 DODAWANIE I ODEJMOWANIE SPOSOBEM PISEMNYM
Uczniowie z klasy 3c doskonalili umiejętność mnożenia i dzielenia sposobem pisemnym przy pomocy gier zakupionych w ramach programu #Laboratoria Przyszłości – „Rozumiem dodawanie sposobem pisemnym” oraz „Rozumiem odejmowanie sposobem pisemnym”. Dzieci w praktyczny sposób ćwiczyły rozmienianie dziesiątek na jedności oraz setek na dziesiątki oraz operacje odwrotne. Gra wcale nie była łatwa, ale uczniowie się nie […]
5 I 2024 KOSTKI SOMA
Uczniowie z klasy 3c uczęszczający na kółko matematyczne rozwijali orientację oraz wyobraźnię przestrzenną przy pomocy kostek Soma. Dzieci próbowały ułożyć różne bryły korzystając z kart, które przedstawiały ich rzuty z przodu, z boku i z góry. Na koniec każda para musiała złożyć swoją kostkę. Zadania nie były łatwe, ale wszystkim bardzo się podobały. Galeria zdjęć
21 VI 2023 ZABAWA Z KLOCKAMI LEGO
21 czerwca uczniowie klasy 2c doskonale się bawili dzięki dwóm zestawom LEGO® Education BricQ Motion Essential zakupionym w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Zadaniem dzieci było skonstruowanie dowolnych budowli, które będą miały ruchome elementy. Praca przebiegała w 4 grupach. Najpierw uczniowie podzielili się klockami, następnie trwały obrady, co będą budować, aż wreszcie wszyscy zabrali się do […]
19 VI 2023 GRA W CIENIE
Ostatnie lekcje w szkole to świetna okazja, aby połączyć naukę z zabawą nawet w starszych klasach. Celem gry jest nałożenie na trzpień trzech elementów w taki sposób, aby utworzyły one cień zgodny z zadaniem karty wzorcowej. Karty ukazują zawsze dwie ścianki z cieniem wielkości identycznej do układanych klocków, co ułatwia porównanie wyniku. Zobaczcie jak poradzili sobie […]
15-16 V 2023 SYSTEM DZIESIĘTNY W KLASIE 2C
Uczniowie klasy 2c korzystali z zestawu pomocy „Base 10” do nauki systemu dziesiętnego. Pracowali z liczbami trzycyfrowymi składającymi się z setek, dziesiątek i jedności. Dzieci układały liczby z kolorowych kartoników, a następnie dodawały je do siebie – bez przekroczenia i z przekroczeniem progu dziesiątkowego. Uczniowie, poprzez aktywne działania na kolorowym systemie dziesiętnym, uczyli się jego struktury oraz […]
24 IV 2023 MICRO:BIT2
Okazuje się, że nauka elektroniki i programowania może być ciekawa i wcale nie musi być trudna. Uczniowie klasy 7. i 8. na lekcjach informatyki zrealizowali wiele ciekawych projektów przy pomocy micro:bit2. Zbudowali i zaprogramowali m.in. krokomierz, kostkę do gry, timer dotykowy, zabawkę sensoryczna, lampkę nocną, czujnik hałasu, kalkulator i termometr. Galeria zdjęć
20 III 2023 KOSTKA SOMA
Uczniowie z kółka matematycznego klas szóstych zmierzyli się z kostką Soma. Jeden element łamigłówki składa się z trzech połączonych sześcianów, a pozostałe sześć – z czterech. W sumie jest 27 sześcianów, czyli dokładnie tyle, ile potrzeba do zbudowania sześcianu. Taką kostkę można zbudować na 240 różnych sposobów. Każdy z tych sposobów ma 48 wariantów, wynikających […]
7 I 2023 KOLOROWE KLOCKI W 2C
Raz w miesiącu uczniowie klasy 2c mają lekcje konstrukcyjne. Uczą się na nich budowania konstrukcji z sześciennych kolorowych klocków zakupionych w ramach programu #Laboratoria Przyszłości. Rozwijają swoją wyobraźnię przestrzenną starając się konstruować budowle na podstawie określonych warunków podanych przez nauczycielkę. Zadają sobie również zagadki i zadania w parach oraz tworzą plany budowli widzianych z różnych […]
4 XII 2022 BUDOWANIE BRYŁ W 2C
4 grudnia uczniowie klasy 2c budowali bryły przy pomocy patyczków i kulek z zestawu „Zometool Creator 3” zakupionego w ramach programu #Laboratoria Przyszłości. Pierwszego dnia dzieci konstruowały budowle według własnego pomysłu, żeby poznać możliwości nowych pomocy. Kolejnego dnia musiały spróbować zbudować bryły, które zaproponowała nauczycielka. Zadanie nie było proste, ale uczniowie bardzo dobrze sobie z […]
18 XI 2022 GRY KOSTKAMI W 2C
Uczniowie klasy 2c bardzo lubią gry kostkami. Często w ten sposób ćwiczą dodawanie, odejmowanie i mnożenie. Wykorzystują do gier kostki w różnych kształtach i z różnym zakresem liczbowym z „Walizki pełnej kostek” zakupionej w ramach programu #Laboratoria Przyszłości. Taka nauka to dla nich świetna zabawa. Galeria zdjęć
22 X 2022 PRZYGODY Z GENIBOTEM
Uczniowie klasy 1a poznali GeniBota, który przybył do nas wprost z #Laboratoriów Przyszłości. Zadaniem dzieci było takie zaprogramowanie robota, aby pozbierał wszystkie samogłoski, omijając spółgłoski i nie wchodząc w kolizję z ustawionymi na planszy samochodami. Następnie pracując w grupach musiały zaprowadzić GeniBota do samogłoskowego garażu. Praca z naszym nowym robotem przyniosła sporo emocji. Oba zadania […]
8-23 X 2022 EUROPEJSKI TYDZIEŃ KODOWANIA
Uczniowie podczas zajęć uczyli się programowania – pisali swoje linijki kodu na code.org. Niektórzy na stronach internetowych sterowali robotem LEGO®, a niektórzy kosmitą, grając w Scottie Go! Byli i tacy, którzy rozkodowywali zakodowany rysunek poprzez rozwiązywanie zadań. Ale wszyscy, bawiąc się, zdobywali bądź utrwalali swoje umiejętności i to nie tylko z informatyki. Uczniowie programowali dzięki […]