Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Misją programu jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
24.04.2023 r. MICRO:BIT2
Celem zajęć było pokazanie, że nauka elektroniki i programowania może być ciekawym zajęciem i nie musi być trudna. W związku z tym uczniowie klasy 7. i 8. na lekcjach informatyki zrealizowali wiele ciekawych projektów, przy pomocy micro:bit2 zakupionego w ramach @#Laboratoria Przyszłości. Były to m.in. krokomierz, kostka do gry, timer dotykowy, zabawka sensoryczna, lampka nocna, czujnik hałasu, kalkulator, termometr.
07.01.2023 r. KOLOROWE KLOCKI W 2C
Raz w miesiącu uczniowie klasy 2c mają lekcje konstrukcyjne. Uczą się na nich budowania konstrukcji z sześciennych kolorowych klocków zakupionych w ramach programu #@Laboratoria Przyszłości. Rozwijają swoją wyobraźnię przestrzenną starając się konstruować budowle na podstawie określonych warunków podanych przez nauczycielkę. Zadają sobie również zagadki i zadania w parach oraz tworzą plany budowli widzianych z różnych stron. Dzieci bardzo lubią takie zajęcia.
04.12.2023 r. BUDOWANIE BRYŁ W 2C
4 grudnia uczniowie klasy 2c budowali bryły przy pomocy patyczków i kulek z zestawu „Zometool Creator 3” zakupionego w ramach programu # @Laboratoria Przyszłości. Pierwszego dnia dzieci konstruowały budowle według własnego pomysłu, żeby poznać możliwości nowych pomocy. Kolejnego dnia musiały spróbować zbudować bryły, które zaproponowała nauczycielka. Zadanie nie było proste, ale uczniowie bardzo dobrze sobie z nim poradzili. Takie zabawy konstrukcyjne rozwijają wyobraźnię przestrzenną, która jest potrzebna do nauki geometrii.
18.11.2022 r. GRY KOSTKAMI W 2C
Uczniowie klasy 2c bardzo lubią gry kostkami. Często w ten sposób ćwiczą dodawanie, odejmowanie i mnożenie. Wykorzystują do gier kostki w różnych kształtach i z różnym zakresem liczbowym z „Walizki pełnej kostek” zakupionej w ramach programu @ #Laboratoria Przyszłości. Taka nauka to dla nich świetna zabawa.
22.10.2022 r. Przygody z GeniBotem
Uczniowie klasy I a poznali GeniBota, który przybył do nas wprost z Laboratoriów Przyszłości. Zadaniem dzieci było takie zaprogramowanie robota, aby pozbierał wszystkie samogłoski, omijając spółgłoski i nie wchodząc w kolizję z ustawionymi na planszy samochodami. Następnie pracując w grupach musiały zaprowadzić GeniBota do samogłoskowego garażu. Praca z naszym nowym robotem przyniosła sporo emocji. Oba zadania zostały wzorowo wykonane. Brawo!
8-23.10.2022 r. EUROPEJSKI TYDZIEŃ KODOWANIA
Uczniowie podczas zajęć uczyli się programowania – pisali swoje linijki kodu na code.org. Niektórzy na stronach internetowych sterowali robotem LEGO®, a niektórzy kosmitą, grając w Scottie Go!
Byli i tacy, którzy rozkodowywali zakodowany rysunek poprzez rozwiązywanie zadań. Ale wszyscy, bawiąc się, zdobywali bądź utrwalali swoje umiejętności i to nie tylko z informatyki.
Uczniowie programowali dzięki połączeniu kolorowych klocków LEGO, użyciu sprzętu
i oprogramowania oraz intuicyjnego języka kodowania opartego na Scratchu i Python. Chętnie zaangażowali się w ciekawe zajęcia edukacyjne i zdobyli nowe umiejętności poprzez udział
w kreatywnej nauce. W ten sposób uczniowie rozwijają logiczne i algorytmiczne myślenie. Uczą się współpracy i umiejętności rozwijania problemów.
W czasie zajęć wykorzystano m.in. zestawy z Laboratoriów Przyszłości.
20.03.2023 r. KOSTKA SOMA
Uczniowie z kółka matematycznego klas szóstych zmierzyli się z kostką Soma.
Jeden element łamigłówki składa się z trzech połączonych sześcianów, a pozostałe sześć – z czterech. W sumie jest 27 sześcianów, czyli dokładnie tyle, ile potrzeba do zbudowania sześcianu. Taką kostkę można zbudować na 240 różnych sposobów. Każdy z tych sposobów ma 48 wariantów, wynikających z symetrii kostki, a więc wszystkich możliwości zbudowania kostki jest 11520. Znaleźliśmy tylko kilka.
15-16.05.2023 r. SYSTEM DZIESIĘTNY W KLASIE 2C
Uczniowie klasy 2c korzystali z zestawu pomocy „Base 10” zakupionego w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” do nauki systemu dziesiętnego. Pracowali z liczbami trzycyfrowymi składającymi się z setek, dziesiątek i jedności. Dzieci układały liczby z kolorowych kartoników, a następnie dodawały je do siebie (bez przekroczenia i z przekroczeniem progu dziesiątkowego). Uczniowie poprzez aktywne działania na kolorowym systemie dziesiętnym uczyli się jego struktury oraz wartości cyfr w liczbach wielocyfrowych. To była dla nich zabawa, a nie nauka matematyki.
19.06.2023 r. GRA W CIENIE
Ostatnie lekcje w szkole to świetna okazja, żeby połączyć naukę z zabawą nawet w starszych klasach. Celem gry klasy 7a jest nałożenie na trzpień trzech elementów w taki sposób, aby utworzyły one cień zgodny z zadaniem karty wzorcowej. Karty ukazują zawsze dwie ścianki z cieniem wielkości identycznej do układanych klocków, co ułatwia porównanie wyniku.
____________________________________________________________________________________________________
06.10.2023r. ŚWIATOWY DZIEŃ TABLICZKI MNOŻENIA W KLASIE 3C
6 października z okazji Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia uczniowie klasy 3c bardzo dobrze się bawili utrwalając tabliczkę mnożenia. Wykorzystywali do tego kostki w różnych kształtach i z różnym zakresem liczbowym z „Kasetki kostek matematycznych” zakupionej w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”.